بسیاری از شما نام بوتاکس را شنیده اید و آن را با کاربردهای زیبایی و تاثیرش در کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست صورت می شناسید. با این حال، تزریق بوتاکس کاربردهای درمانی و غیر آرایشی نیز دارد و برای درمان بیماری هایی مانند میگرن، مثانه بیش فعال، اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد در قسمت های مختلف بدن استفاده می شود. یکی از مشکلات رایجی که می توان از بوتاکس برای درمان آن استفاده کرد، اسپاسم عضلانی در ناحیه واژن و لگن می باشد، تزریق بوتاکس به واژن راهی برای درمان این مشکل در خانم ها می باشد.


تزریق بوتاکس واژینال چیست؟

تزریق بوتاکس واژینال به معنای استفاده مستقیم از سم بوتولینوم در عضلات واژن می باشد که با استفاده از بی حسی موضعی و آرامبخش انجام خواهد شد. بوتاکس یک نوروتوکسین است که اگر در دوزهای کم و کنترل شده استفاده شود، یک درمان ایمن و موثر می باشد و با از کار انداختن عصب ماهیچه ای که به آن تزریق می شود باعث شل شدن آن خواهد شد. برای تزریق بوتاکس به واژن با هدف کمک به شل شدن عضلات با ماساژ ناحیه همراه است و همچنین ممکن است از گشاد کننده ها استفاده شود. تزریق بوتاکس واژینال یک روش سرپایی و غیر تهاجمی است و هیچ برشی در آن انجام نخواهد شد، به همین دلیل درد زیادی در طول این این روش و بعد از آن حس نخواهید کرد.


میزان موفقیت تزریق بوتاکس به واژن برای درمان اسپاسم های غیر ارادی و ارادی این ناحیه بیش از 90 درصد می باشد و در اکثر مواقع نیاز به درمان های مکمل ندارد. تزریق بوتاکس به واژن خطرات و عوارض خاصی به همراه نداشته و تنها عوارض جانبی آن مانند تزریق بوتاکس به هر نقطه دیگر از بدن می باشد و شامل قرمزی، تورم و کبودی مختصر ناحیه است که پس از گذشت دو تا سه روز خود به خود بهبود می یابد. همچنین برخی افراد بعد از دریافت بوتاکس واژینال علائمی همچون خشکی واژن یا بی اختیاری موقت و خفیف ادرار را گزارش کرده اند که در دوره بسیار کوتاهی از بین رفته است. حداکثر چهار تا پنج روز طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابید و شاهد کاهش یا از بین رفتن انقباض عضلات باشید که به کاهش درد منجر می شود؛ در بیشتر مواقع تزریق بوتاکس به واژن حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

تزریق بوتاکس واژینال چیست؟


تزریق بوتاکس به واژن با چه هدفی انجام می شود؟

اختلال عملکرد عضلات کف لگن (PFM) با اسپاسم غیرارادی عضلات پایینی لگن در اطراف واژن مشخص می شود و اختلالی نسبتا شایع است که به نام واژینیسموس نیز شناخته می شود. علت دقیق آن مشخص نشده، اغلب نتیجه یک تعامل پیچیده بین سیستم های گوارشی، ادراری، اسکلتی- عضلانی، عصبی، غدد درون ریز و هورمون ها می باشد و درد زیادی را برای افراد به همراه دارد. بر خلاف گذشته که برای درمان این مشکل از ترکیبی از جلسات گفتار درمانی و فیزیوتراپی استفاده می شد، اکنون پزشکان از تزریق بوتاکس برای فلج کردن ماهیچه هایی که در نتیجه این بیماری منقبض می شوند استفاده می کنند و نتایج امیدوارکننده ای دارند. تزریق بوتاکس به واژن به عنوان یک گزینه درمانی موثر در موارد اختلال عملکرد PFM مقاوم به درمان انجام می شود، ممکن است برای تعیین میزان اثربخشی تزریق بوتاکس واژینال، دوزهای بهینه و تکنیک تزریق، آزمایش های بیشتری مورد نیاز باشد.


تزریق بوتاکس به واژن برای درمان اسپاسم، به عضلاتی تزریق می شود که منقبض شده و باعث ایجاد درد می شوند، با از کار انداختن این عضلات، به طور موثر انقباضات غیرارادی را درمان می کند. با اینکه سه گروه ماهیچه وجود دارند که می توانند منجر به واژینیسموس شوند، اما تزریق بوتاکس به واژن عموماً به عضله بولبوسپونژوزوس (یعنی ماهیچه ای که دهانه واژن را احاطه کرده است) انجام می شود. تزریق بوتاکس در چندین ناحیه این عضله انجام خواهد شد و همچنین عضلات دیگر در ایجاد اسپاسم واژن نقش داشته باشند، ممکن است از تزریقات اضافی برای شل کردن سایر عضلات استفاده شود.


چه کسانی نمی توانند از بوتاکس واژینال استفاده کنند؟

✔ خانم های باردار

✔ افرادی که در دوره شیر دهی هستند

✔ افرادی که حساسیت به آلبومین دارند

✔ کسانی که عفونت فعال در محل تزریق دارند

✔ افراد مبتلا به اختلال عصبی عضلانی یا خونریزی

✔ اگر تحت درمان ضد انعقاد باشید

چه کسانی نمی توانند از بوتاکس واژینال استفاده کنند؟


ماندگاری تزریق بوتاکس به واژن

به طور معمول بعد از گذشت یک تا سه هفته زنان احساس تسکین درد می کنند و می توانند نتایج را کاملا احساس کنند. همانند تزریق سایر نواحی، ماندگاری تزریق بوتاکس واژینال حدود 4 تا 8 ماه می باشد که بر اساس شرایط فرد، مراقبت های بعدی، نوع تزریق و برند بوتاکس متفاوت خواهد بود. با کاهش اضطراب و باز آموزی عضلات، ممکن است نتایج این روش ماندگاری بیشتری داشته باشند. برای بهبود نتیجه و افزایش ماندگاری آن می توانید با مشورت با پزشکتان، از روش های کمکی مانند مراجعه به فیزیوتراپیست استفاده کنید. اکثر افراد برای دست یابی به نتیجه مورد نظر تنها به یک جلسه درمان نیاز دارند، اما اگر مشکل انقباض و درد بعد از از بین رفتن اثر بوتاکس بازگشت، بهتر است طی چند مرحله متوالی از تزریق بوتاکس به واژن استفاده کنید که ماندگاری نتایج را نیز افزایش می دهد.