جراحی ماموپلاستی یا Mammoplasty یکی از روش های جراحی زیبایی برای بانوان می باشد که به منظور رفع عیوب ظاهری و حتی درمان برخی از مشکلات قابل استفاده می باشد. اگر قصد آشنایی بیشتر از این روش و یا شیوه انجام و شناخت مزایا و معایب ماموپلاستی را دارید، در ادامه توضیحات جامعی در این خصوص ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.


معرفی روش جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی در حقیقت به روش اصلاح و یا کوچک سازی سینه بانوان گفته می شود. اصلی ترین دلیل انجام روش ماموپلاستی، رفع عیوب ظاهری می باشد بر همین اساس این نوع جراحی در طبقه بندی جراحی زیبایی جای می گیرد. اما به جز موارد ظاهری این روش کاربرد های درمانی هم دارد در صورت وجود برخی از اختلالات پستان و یا موارد ژنتیکی، افراد می توانند با استفاده از این روش اقدام به درمان مشکل خود نمایند.


تفاوت پروتز سینه با ماموپلاستی در چیست؟

روش پروتز سینه در حقیقت یکی از روش های زیر مجموعه ماموپلاستی می باشد. ماموپلاستی شامل 3 روش بزرگسازی، کوچک سازی و یا بازسازی و ترمیم سینه ها است که برای انجام بزرگسازی از روش پروتز سینه استفاده می کنند. افرادی که قصد اصلاح فرم و کوچک سازی سینه های خود را دارند می توانند از روش ماموپلاستی یا عمل کوچک سازی سینه ها استفاده نمایند.


ماموپلاستی برای درمان چه مشکلاتی به کار می رود؟

به طور کلی بانوانی که به دلیل داشتن سینه های بزرگ یا مشکلاتی نظیر افتادگی سینه احساس ناخوشایندی دارند، می توانند با استفاده از این روش زیبایی اقدام به اصلاح و یا کوچک نمودن سینه های خود نمایند. انجام این کار علاوه بر رسیدن به فرم زیبا و ایده آل، سبب کاهش فشار از روی کمر، گردن و ستون فقرات می شود. برخی از افراد به دلیل داشتن سینه های بزرگ دچار مشکلاتی نظیر تنگی نفس می شوند که انجام ماموپلاستی این مشکل را برای این افراد برطرف می سازد.


به طور کلی انجام فرایند ماموپلاستی یا کوچک سازی سینه، فرد را قادر خواهد ساخت تا در اجتماع بدون هرگونه خجالت به امور خود رسیدگی نماید و علاوه بر این تحرک و فعالیت هایی همچون ورزش کردن را بدون هرگونه مشکل انجام دهد. علاوه بر موارد اشاره شده از این روش برای تغییر موقعیت نوک سینه  نیز استفاده می شود.


بازسازی سینه با استفاده از عمل ماموپلاستی یکی دیگر از کاربرد های این روش است که عموما برای افرادی که به دلیل سرطان سینه مجبور به برداشت سینه های خود شده اند با استفاده از این روش می توانند اقدام به بازسازی سینه های خود نمایند. لازم به ذکر است که این روش تنها برای افرادی قابل انجام است که سن بلوغ و یا تکامل رشد سینه ها یعنی 18 سال را رد کرده اند قابل انجام بوده و بهتر است این روش پس از دوران شیردهی و بارداری انجام شود.

معرفی عمل ماموپلاستی


روند انجام جراحی ماموپلاستی به چه شکل می باشد؟

همانند تمامی روش های جراحی زیبایی، در این روش ابتدا جلسات مشاوره و انتظارات فرد بررسی می شود. همچنین شرایط متقاضی از نظر جسمانی توسط پزشک متخصص بررسی می شود. در مرحله بعد که روز عمل محسوب می شود، فرد توسط مواد بیهوشی وریدی و یا به صورت عمومی بیهوش می شود تا پس از آن پزشک اقدام به شروع عمل ماموپلاستی نماید.


پزشک متخصص در این مرحله بر اساس الگوهای از قبل تعیین شده (الگو های گرد، ، لنگر شکل و یا برش دور نوک سینه) اقدام به ایجاد شیار هایی بر روی پوست نموده تا اقدامات لازم جهت تغییر فرم و یا کوچک سازی سینه با برداشت بافت ها صورت پذیرد. در صورتی که متقاضی نیازمند تغییر موقعیت نوک سینه خود باشد، پزشک با برداشتن آن قادر به تغییر موقعیت نوک بر اساس فرم سینه می باشد. حفظ تقارن سینه ها و هم سایز بودن آن ها جز مهم ترین نکاتی است که پزشکان می بایست آن را در نظر بگیرند.


پس از انجام کلیه اقدامات نوبت به بستن محل برش ها و همچنین بخیه بافت هایی که از یکدیگر جدا شده اند با استفاده از بخیه می باشد. محل خطوط بخیه زده شده در سطح پوست به صورت دائمی بر روی بدن باقی می ماند اما با گذشت زمان بسیار کمرنگ می شوند.


مزایای روش جراحی ماموپلاستی چیست؟

علاوه بر ایجاد فرم زیبا و مورد نظر متناسب با سایز بدن که سینه های فرد پس از جراحی ماموپلاستی به خود می گیرد، انجام این روش دارای مزایای دیگری همچون جلوگیری از درد های کمر و گردن، قوز کردن، رفع درد های شانه و مشکلات تنفسی و دیگر مشکلاتی که امکان دارد برای سلامتی فرد به وجود آید، می باشد. همچنین با استفاده از این روش می توان میزان ابتلا افراد به سرطان سینه را تا میزان قابل توجهی کاهش داد.


معایب و عوارض ماموپلاستی چیست؟

همانند بسیاری از روش های جراحی، ماموپلاستی عملی تهاجمی محسوب می شود که انجام آن می بایست حتما توسط پزشکان نتخصص صورت گیرد. در صورت انجام غیر اصولی این روش می توان شاهد ایجاد مشکلات و خطرات جبران ناپذیری همچون عفونت، عدم تطابق سایز سینه ها و قرینگی با یکدیگر، به وجود آمدن پوست اضافه، ایجاد خونریزی و... بود.


به جز موارد اشاره شده سایر عوارض و مشکلاتی که احتمال بروز آن ها وجود دارد بی حسی نوک سینه، خون مردگی، ایجاد تورم و یا کبودی در سینه و... است که طی مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

معایب و عوارض ماموپلاستی


مراقبت های قبل و بعد از جراحی ماموپلاستی

بررسی و آزمایشات مورد نیاز جهت انجام عمل ماموپلاستی توسط پزشک متخصص جز اولین و مهم ترین نکات مراقبتی پیش از این روش می باشد. پرهیز از مصرف دخانیات و الکل پیش از انجام عمل، عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون و یا داروهای ضد التهابی و همچنین عدم مصرف ویتامین E از دیگر نکات مراقبتی پیش از انجام ماموپلاستی می باشد. انجام آزمایش ماموگرافی از دیگر نکاتی است که پیش از انجام این روش می بایست صورت گیرد.


بعد از عمل ماموپلاستی باید این نکته را در نظر گرفت که دوران نقاهت این روش در حدود 14 الی 45 روز می باشد که در این مدت زمان انجام برخی از مراقبت ها از قبیل عدم انجام فعالیت های سنگین و یا حمل اجسام سنگین، عدم خوابیدن بر روی سینه ها و یا پهلو ها به مدت 3 هفته پس از عمل، عدم ماساژ دادن سینه ها، عدم قرار گیری در معرض هوای گرم، عدم استحمام با آب گرم (استحمام تا 24 ساعت پس از عمل ممنوع می باشد) و... ضروری می باشد. به جز موارد اشاره شده مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک و به صورت آبکی طی روز های اولیه پس از انجام جراحی سبب بهبودی سریع تر خواهد شد.


استفاده از سوتین های طبی حد الامکان تا یک سال پس از انجام جراحی ماموپلاستی از دیگر نکاتی است که بعد از این روش می بایست به آن توجه نمود.


هزینه عمل ماموپلاستی چقدر است؟

بر اساس نحوه انجام عمل و شرایط فرد، هزینه عمل ماموپلاستی متغیر می باشد. بنابراین برآورد هزینه این روش نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی از قبیل ابعاد سینه ها و میزانی که نیاز به کوچک سازی آن می باشد، فرم مورد انتظار سینه ها، نحوه ایجاد برش ها، هزینه های کلینیک شامل هزینه بیهوشی، اتاق عمل و... همگی در هزینه ماموپلاستی تاثیر خواهند داشت. در کنار موارد اشاره شده اعتبار کلینیک و انجام این روش توسط پزشکان مجرب در قیمت ماموپلاستی تاثیر خواهند داشت.


در پایان اگر به دنبال انجام این روش زیبایی و رفع عیوب ظاهری سینه های خود هستید، جهت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در خصوص روش ماموپلاستی می توانید با کارشناسان ما در کلینیک زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.