به لطف پیشرفت علم امروزه شاهد انواع روش های زیبایی چه به صورت جراحی و یا بدون نیاز به جراحی هستیم. عمل ابدومینوپلاستی که به آن عمل تامی تاک هم گفته می شود، یکی از روش های جراحی زیبایی در دنیا می باشد که به وسیله این روش می توان اقدام به برداشت چربی ها و پوست اضافه اطراف شکم نمود تا بدین شکل شکمی متناسب با بدن را تجربه نمود. در ادامه در خصوص این روش زیبایی توضیحات بیشتری ارائه می نماییم.


معرفی جراحی ابدومینوپلاستی

برای انجام ابدومینوپلاستی فرد متقاضی می بایست آمادگی یک جراحی نسبتا سنگین را داشته باشد. این روش زیبایی در واقع در مجموعه روش های پیکر تراشی که به وسیله آن می توان اقدام به حذف پوست و چربی اضافه دور شکم نمود، قرار می گیرد. نتیجه انجام ابدومینوپلاستی شکمی صاف و باریک تر و همچنین شکم محکم تر می باشد. نکته مهمی که در خصوص این روش زیبایی وجود دارد این است که معضل چاقی با استفاده از این روش به طور کامل برطرف نمی شود و تنها برطرف کننده تناسب فرم بدن با حذف چربی های اضافه می باشد. به طور مثال بانوانی که به دلیل زایمان های پشت هم و تغییرات وزنی و حجمی که در ناحیه شکم آن ها به این دلیل رخ داده، سبب افتادگی پوست در این ناحیه از بدن خود شده اند، روش ابدومینوپلاستی می تواند گزینه مناسبی باشد.

معرفی روش ابدومینوپلاستی


انواع روش های جراحی ابدومینوپلاستی

این روش زیبایی به 4 روش مختلف با توجه به فرم بدن، تصمیم جراح و نیاز متقاضی انجام می گیرد:

1. ابدومینوپلاستی کامل شکم (کلاسیک): به منظور برداشت چربی و حذف پوست اضافه در نواحی بالا و پایین شکم که با ایجاد دو خط برش در اطراف ناف و یک خط برش به موازات خط بیکینی انجام می شود.

2. ابدومینوپلاستی اصلاح شده: این روش با انجام تنها یک برش در زیر شکم به موازات خط بیکینی انجام می شود که به آن مینی ابدومینوپلاستی هم گفته می شود.

3. روش ابدومینوپلاستی به وسیله آندوسکپی: ایجاد برش های کوچک (بین 3 تا 5 برش) در نواحی پایین ناف و زیر شکم

4. روش فلور دی لیس: ایجاد 3 برش در نواحی دور ناف و خط بیکینی


مراحل انجام جراحی تامی تاک

پس از جلسات مشاوره در خصوص انجام این روش که توسط جراح انجام می شود، در قدم اول با توجه به اینکه این روش زیبایی جز روش های جراحی تهاجمی محسوب می شود رضایت نامه ای پیش از شروع عمل از متقاضی گرفته می شود تا بدین شکل فرایند عمل آغاز گردد.


در قدم بعدی فرد متقاضی به منظور انجام عمل ابدومینوپلاستی توسط متخصص بیهوشی آماده بیهوش شدن می شود. عموم افراد به وسیله روش بیهوشی عمومی جهت انجام این عمل بیهوش می شوند اما در صورت عدم میسر بودن این کار، می توان اقدام به بیهوشی موضعی نمود. پس از بیهوشی بر اساس شرایط و فرم مورد انتظار، یکی از روش های ابدومینوپلاستی که از پیش توسط جراح انتخاب گردیده است انجام خواهد شد. فرایند این عمل با ایجاد برش هایی بر روی شکم توسط جراح شروع شده و بدین وسیله قادر به حذف پوست و چربی های اضافه خواهد بود.


پس از اتمام مراحل برداشت چربی و پوست اضافه و تقویت ماهیچه های شکمی، روند بخیه زدن نقاط برش داده شده انجام خواهد شد. در صورت ایجاد تورم در محل های برداشت، پزشک برای کاهش میزان تورم می تواند با استفاده از لوله های مخصوص و جایگزاری آن ها در شکم اقدام به تخلیه و کاهش تورم نماید و سپس فرایند بخیه زدن کامل گردد. کلیه مراحل اشاره شده بین 2 تا 4 ساعت انجام خواهد شد.


پس از پایان یافتن مراحل بخیه، فرد به اتاق بستری منتقل می گردد تا دوران نقاهت بعد از عمل و از بین رفتن اثر بیهوشی کامل گردد. به منظور قرار گرفتن فرد تحت مراقبت و بر اساس میزان شدت عمل، فرد می بایست بین یک تا سه روز در بیمارستان بستری باشد.

مراحل انجام جراحی تامی تاک


مزایای جراحی ابدومینوپلاستی چیست؟

✔ ایجاد ظاهر زیبا و متناسب با سایر اعضای بدن با حذف پوست و چربی اضافه

✔ اصلاح ضعف عضلات شکم و رفع فتق شکمی در افرادی که با انجام سزارین و... به آن دچار شده اند.

✔ رفع عدم اختیار در ادرار در افرادی که بر اساس تجمع چربی بیش از حد فشار زیادی به مثانه آن ها وارد می شود.

✔ رفع مشکلاتی نظیر کمر درد به دلیل تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم و وارد شدن فشار به کمر و ستون فقرات

✔ تقویت عضلات و ماهیچه های شکمی


معایب روش عمل تامی تاک چیست؟

همانند سایر روش های زیبایی به خصوص در روش های جراحی تهاجمی، ابدومینوپلاستی هم دارای برخی معایب می باشد. وجود التهاب و درد به مدت حتی چند هفته بعد از عمل یکی از معایب دوران نقاهت این روش می باشد. همچنین امکان بروز عفونت و یا خونریزی، باقی ماندن جای برش و بخیه ها بر روی شکم از دیگر معایب ابدومینوپلاستی می باشد. برخی دیگر از عوارض که امکان بروز آن ها طی روزهای اولیه وجود دارد، ایجاد حالت تهوع و استفراغ، لخته شدن خود، ایجاد مشکلاتی که داروهای بیهوشی ممکن است در فرد ایجاد کند، به وجود آمدن کیسه مایع در زیر پوست و در محل برش و... می باشد.


لازم به ذکر است انجام این روش می بایست حتما توسط جراح پلاستیک و تحت نظر کلینیک ها و مراکز زیبایی معتبر انجام گیرد زیرا در صورت عدم مهارت و رعایت برخی از دستورالعمل ها امکان بروز مشکلات و آسیب های بسیار جدی از جمله آسیب به عصب ها، عفونت و یا حتی مرگ وجود دارد.


اقدامات قبل و بعد از انجام ابدومینوپلاستی

پیش از انجام این روش می بایست اقدامات و آمادگی های مورد انتظار انجام گیرد. این اقدامات عبارتند از:

• مشورت با پزشک متخصص در خصوص داروهایی که پیش از جراحی فرد مصرف می نماید.

• انجام کلیه تست ها و آزمایشات مورد نیاز جراح پیش از انجام ابدومینوپلاستی

• عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به مدت یک تا 2 ماه پیش از عمل

• اقدامات صورت گرفته جهت برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و همچنین داشتن تحرک و ورزش

• داشتن وزن ثابت طی چند ماه پیش از عمل

اقدامات قبل و بعد از انجام ابدومینوپلاستی


پس از انجام ابدومینوپلاستی نیز می بایست برخی از موارد رعایت گردد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1. پرهیز از خوابیدن به پهلو و یا بر روی شکم طی هفته های ابتدایی پس از عمل (خوابیدن به شکل طاق باز، سر با بدن زاویه 45 درجه داشته باشد و زاویه قرار گیری پا ها نسبت به ران و زانو ها بیشتر باشد)

2. طی روز های اولیه بعد از عمل بهتر است به صورت خمیده راه بروید تا از ایجاد فشار در محل بخیه جلوگیری به عمل آید.

3. مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک

4. استفاده از گن های طبی تجویز شده به مدت 1تا 2 ماه بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

5. پرهیز از استحمام به مدت دو روز بعد از مرخص شدن و عدم استفاده از آب گرم برای استحمام به مدت یک ماه بعد از عمل

6. بهتر است بعد از عمل به مدت 15 تا 30 روز از هرگونه فعالیت های فیزیکی اجتناب گردد.

7. جلوگیری از برخورد نور مستقیم با محل زخم ها و بخیه

8. انجام برخی نکات برای بهبودی سریع تر که پزشک تجویز می نماید از جمله ماساژ شکمی، استفاده از محلول های مخصوص جهت عدم ایجاد لخته خون و...


سخن پایانی

روش ابدومینوپلاستی یکی از پرطرفدارترین انواع روش پیکر تراشی در دنیا محسوب می شود. این روش به خصوص در کشور هایی نظیر انگلستان جز محبوب ترین روش های جراحی می باشد که دارای مزایای بسیار زیادی خواهد بود. نکته مهمی که پیش از انجام این روش باید مد نظر قرار داد آگاهی کامل نسبت به جراحی ابدومینوپلاستی و انتظاراتی است که باید واقع گرایانه باشد. این روش برای لاغری نبوده و به منظور اصلاح  فرم بدن، حذف پوست و چربی اضافه و... انجام می گیرد. بنابراین پیش از انتخاب عمل تامی تاک می بایست مشاوره های لازم در خصوص این روش زیبایی صورت گیرد.


در پایان جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این روش و یا تعیین وقت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در مرکز زیبایی تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.