ایجاد چین و چروک با افزایش سن در افراد امری طبیعی محسوب می شود. مهم ترین دلیل بروز چنین اتفاقی کاهش میزان ساخت کلاژن در بدن است که به مرور زمان سبب ایجاد چین و چروک در پوست می شود. یکی از مناطقی از صورت که ایجاد افتادگی پوست در آن شایع است پلک ها می باشد. ایجاد افتادگی پلک از جمله معضلاتی است که ممکن است به دلایل دیگر به جز افزایش سن رخ دهد.


خوشبختانه امروزه با استفاده از متد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی می توان اقدام به لیفت پلک نمود تا به سبب این روش چروک های این ناحیه از صورت حذف و جوانی را به چهره فرد بازگرداند. در ادامه در خصوص این روش منحصر به فرد توضیحات جامعی ارائه خواهیم داد.


بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یا عمل لیفت پلک روشی است که با استفاده از آن می توان اقدام به برداشت بافت های اضافی پلک نمود تا بدین صورت چین و چروک های اضافی به وجود آمده به دلایل مختلف حذف گردد. هر چشم ما دارای دو پلک بالایی و پایینی است که بروز افتادگی در هر 4 پلک ممکن است رخ دهد. جراحی پلک جز روش های جراحی زیبایی محسوب می شود که امروزه بر اساس نتایج بدست آمده از آن شاهد محبوبیت بالای آن هستیم. لازم به ذکر است با استفاده از این روش می توان به درمان سایر مشکلات بینایی از قبیل بالا رفتن میدان دید و افزایش میزان بینایی پرداخت.


به طور کلی روش جراحی پلک که جز روش های جراحی تهاجمی محسوب می شود، بر اساس نوع و میزان افتادگی شامل متد های مختلفی از قبیل برداشت بافت، چربی، پوست و... می شود که انجام آن می بایست حتما توسط کلینیک های معتبر و تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود.


انواع روش های جراحی پلک

بر اساس نیاز فرد و مشکلاتی که توسط پزشک متخصص مشخص می شود، این روش دارای متد های گوناگونی می باشد. بنابراین اگر به دنبال انجام روش بلفاروپلاستی یا جراحی پلک هستید می بایست پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت نمایید تا بتوان بر اساس تشخیص پزشک بهترین روش را انتخاب نمود. روش های جراحی افتادگی پلک عبارتند از:

انواع روش های جراحی پلک

جراحی پلک های بالا

عموم افرادی که دچار مشکل در پلک بالای خود هستند، دچار مشکلات بینایی از قبیل کاهش میدان دید و عدم باز شدن کامل چشم (سنگینی چشم) می باشند. بروز این اتفاق به دلیل تجمع بیش از حد چربی در این ناحیه از صورت و یا ایجاد پوست اضافی صورت می گیرد. برای حل این مشکل می توان از روش جراحی پلک بالا با استفاده از متد برداشت چربی و یا پوست اضافه پلک انجام خواهد شد. در شیوه های نوین جراحی نیز می توان از روش جراحی پلک با لیزر استفاده نمود که این متد بدون ایجاد برش و خونریزی قابل انجام می باشد.


جراحی پلک های پایین

بسیاری از افراد به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلات دچار ایجاد چین و چروک و یا پف در پلک های پایینی خود می شوند. برای از بین بردن چین و چروک های این ناحیه از صورت می بایست پزشک پس از بررسی های لازم اقدام به برداشت پوست اضافه این ناحیه نماید. عموما بلفاروپلاستی پلک پایین با استفاده از ایجاد برش هایی در خطوط طبیعی ایجاد شده در پلک فرد انجام خواهد شد.


برای رفع پف پلک های زیر چشم که ظاهر ناخوشایندی در صورت ایجاد می کند، پزشک متخصص با برداشت چربی از زیر سطح پوست اقدام به رفع پف می نماید. همانند روش بلفاروپلاستی پلک بالا، در این روش بر اساس تشخیص پزشک می توان از متد جراحی پلک با لیزر نیز استفاده کرد.


بلفاروپلاستی برای چه افرادی قابل انجام نمی باشد؟

به طور کلی کلیه افراد بالای 35 سال که درگیر مشکلات افتادگی و یا تورم در پلک های خود هستند، می توانند از روش جراحی پلک استفاده نمایند. لازم به ذکر است این روش برای کسانی که دچار مشکلاتی نظیر خشکی چشم، بیماری های پوستی و یا التهابی همچون اگزما، افراد مبتلا به بیماری های غیر قابل کنترل هستند گزینه مناسبی نخواهد بود. علاوه بر این کسانی که پیش از انجام این روش اقدام به دیگر روش های جراحی چشم نموده اند گزینه مناسبی برای بلفاروپلاستی محسوب نمی شوند.


فرایند انجام جراحی پلک به چه شکل می باشد؟

فرایند انجام این روش به طور کلی بدین شکل است که ابتدا پزشک بر اساس میزان نیاز به برداشت بافت پلک و یا چربی اقدام به ایجاد برش های بسیار باریک در محل چین طبیعی پلک می نماید، سپس با استفاده از تیغ جراحی بافت های پوست و یا چربی را از پلک جدا و سپس با نزدیک کردن محل برش به یکدیگر اقدام به بخیه محل می نماید.


اگر به طور همزمان نیاز به جراحی پلک بالا و پایین باشد، پزشک ابتدا از پلک بالا شروع به کار نموده و سپس اقدام به بلفاروپلاستی در پلک پایین می نماید. در شرایط ایده آل مدت زمان عمل جراحی پلک در حدود 2 ساعت زمان می برد. لازم به ذکر است خطوط برش ایجاد شده در پلک پس از گذشت زمان بسیار کمرنگ خواهد شد.


مزایای عمل بلفاروپلاستی

✔ این روش از جمله روش های جوانسازی پوست محسوب می شود که به کمک آن می توان چهره شاداب و با طراوت جوانی را به صورت و چشم ها بازگرداند.

✔ در متد های درمانی این روش به بهبود میدان دید و رفع افتادگی پلک و سنگینی چشم کمک شایانی می نماید.

✔ احیا و بازسازی پوست اطراف چشم

مزایای عمل جراحی پلک


معایب و عوارض جراحی پلک

همچون سایر روش های زیبایی علت بروز عوارض موقت در این روش زیبایی نیز وجود درد. از جمله این عوارض کوتاه مدت و گذرا طی روزهای اولیه پس از عمل می توان به عدم بستن کامل چشم ، ایجاد تورم در محل برش، کاهش دید به دلیل خونریزی ایجاد شده در طی عمل، ایجاد تاری و یا دو بینی، خارش، حساس شدن چشم به نور، ایجاد درد مختصر و بی حسی و... اشاره کرد.


نکته ای که در خصوص این روش زیبایی می بایست مد نظر قرار داد این است که بلفاروپلاستی با توجه به اینکه جز روش های تهاجمی محسوب می شود، می بایست حتما توسط پزشک متخصص و کلینیک های معتبر انجام گیرد. در صورت انجام این روش زیبایی به وسیله افراد غیر متخصص احتمال بروز عفونت، عدم تقارن در پلک ها، تغییر رنگ پوست محل برداشت پلک،  یا آسیب به عضلات چشم و مشکلات دائمی از جمله کاهش بینایی وجود خواهد داشت.


نکته دیگر در خصوص عمل بلفاروپلاستی این است که محل بخیه به صورت بسیار کمرنگ به صورت دائمی بر روی صورت باقی خواهد ماند.


مراقبت های قبل از عمل جراحی پلک

پس از انجام مشورت های لازم جهت بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص و انتخاب بهترین روش جهت انجام ای کار، در قدم اول وضعیت افتادگی و عضلات دور چشم توسط پزشک بررسی و آزمایشات مورد نیاز جهت انجام این کار از متقاضی گرفته خواهد شد.

اما آنچه که متقاضی به عنوان مراقبت های قبل از جراحی پلک می بایست به آن توجه نماید عبارتند از:

• ارائه اطلاعات کامل در خصوص داروهایی که مصرف می کنید و یا بیماری هایی که از قبل داشته اید به پزشک متخصص

• عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون همچون آسپرین و...، داروهای ضد التهابی همچون ویتامین B طی دو هفته پیش از عمل

• طی دو هفته پیش از عمل بهتر است پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. (استفاده از کرم های ضد آفتاب در صورتی که می بایست در محیط های باز تردد نمایید)

• عدم مصرف دخانیات طی دو هفته پیش از عمل به منظور کوتاه شدن دوران نقاهت و بهبودی سریع تر و همچنین کاهش درصد ایجاد عفونت

• به دلیل استفاده از مواد بیهوشی در هنگام عمل نیاز به یک همراه برای بازگشت به منزل می باشد.

• مصرف غذای سبک در شب قبل از جراحی پلک و عدم نوشیدن و خوردن در نیمه شب فردای روز عمل

مراقبت های قبل از عمل جراحی پلک


مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

✔ استفاده از قطره و پماد های چشمی تجویز شده توسط پزشک در راس ساعت

✔ در مدت زمان دو روز بعد از عمل برای کاهش میزان تورم می بایست هر یک ساعت یک بار از کیسه کمپرس یخ بر روی چشم استفاده نمایید.

✔ پرهیز از مصرف دخانیات به مدت 14 روز پس از جراحی بلفاروپلاستی

✔ عدم استفاده از هرگونه مواد شوینده و آرایشی و همچنین تماس مستقیم آب با اطراف چشم و پلک ها به مدت یک هفته پس از عمل

✔ پرهیز از انجام فعالیت ها و یا انواع ورزش های سنگین به مدت یک هفته بعد از عمل

✔ عدم مالش چشم ها و برخورد هرگونه شی به مدت یک هفته پس از عمل


درمان افتادگی پلک با استفاده از روش های غیر جراحی به چه شکل است؟

امروزه با استفاده از متد های بدون نیاز به جراحی می توان اقدام به برطرف نمودن افتادگی پلک نمود. از جمله روش های غیر تهاجمی و رایج جهت انجام این کار می توان به متد های تزریق بوتاکس، تزریق ژل، تزریق چربی، لیفت با نخ و... اشاره کرد. لازم به ذکر است هریک از این روش ها درمان موقتی به همراه داشته و پس از گذراندن مدت زمان حدودی بین 6 ماه تا یکسال نیازمند خاصیت خود را از دست داده و نیازمند انجام مجدد آن ها می باشد.


هزینه جراحی پلک چقدر است؟

بر اساس تعداد پلک های مورد نیاز جهت جراحی و میزان افتادگی هر یک از آن ها و همچنین شیوه جراحی، هزینه بلفاروپلاستی متفاوت می باشد و به طور قطع نمی توان اقدام به تعیین قیمت نمود. بنابراین چنانچه قصد انجام جراحی پلک و یا اطلاع از هزینه این روش زیبایی را دارید، جهت مشاوره و یا بررسی می توانید با کارشناسان ما در کلینیک زیبایی تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.