تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین راهکارهای زیبایی در علم پزشکی امروز محسوب می شود. با توجه به مزایا و تاثیر گذاری این روش زیبایی، امروزه از این متد جهت اصلاح بسیاری از ایرادات ظاهری استفاده می شود. یکی از مواردی که امروزه با استفاده از این روش می توان اقدام به درمان و اصلاح آن نمود، از بین بردن و اصلاح خطوط اطراف بینی و همچنین از بین بردن چین و چروک های اطراف آن می باشد. با استفاده از روش تزریق بوتاکس بینی می توان اقدام به برقراری تعادل در تقارن در صورت و اطراف بینی نمود. در ادامه در خصوص این روش زیبایی توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد:


روش تزریق بوتاکس بینی چیست؟

بوتاکس ماده ای است که پزشکان زیبایی طی سال های گذشته توانسته اند با استفاده از آن اقدام به انواع درمان های پزشکی و زیبایی نمایند. در حقیقت این ماده سم بدست آمده از یک باکتری به نام بوتولینوم می باشد که به صورت مستقیم بر روی سیستم عصبی محل تزریق تاثیر می گذارد. با ایجاد اختلال در این سیستم می توان عضلات ناحیه تزریق را به طور موقت فلج نمود که این کار منجر به از بین رفتن چین و چروک های سطح پوست می شود. در حقیقت با از بین رفتن انقباض در محل تزریق و ایجاد اختلال در سیستم عصبی این ناحیه چین و چروک های سطح پوست از بین رفته و امکان زیبایی، صافی و شفافیت دوران جوانی پوست به فرد بازگردانده می شود.


تزریق بوتاکس بینی نیز همانند سایر روش های تزریق بوتاکس قادر به حل عیوب ظاهری در این قسمت از صورت می باشد. پس از تزریق بوتاکس در نقاط مورد نظر توسط پزشک متخصص، سیستم عصبی در نواحی تزریق دچار اختلال خواهد شد و عدم رسیدن سیگنال به سیستم عصبی منجر به باز شدن چین و چروک ها بر روی بینی و اطراف آن می شود. این امر منجر به حل مشکل افتادگی بینی، از بین رفتن خطوط و سایر مشکلات آن خواهد شد.

تزریق بوتاکس بینی چیست؟


روند انجام تزریق بوتاکس بینی

پس از انتخاب کلینیک زیبایی معتبر در مرحله اول طی جلسات مشاوره با پزشک متخصص کلیه عیوب و ایرادات بررسی و مشخص خواهد شد. سپس پزشک متخصص بر اساس انتظاراتی که متقاضی دارد اقدام به مشخص نمودن نقاطی که نیاز به تزریق بوتاکس دارد می نماید. در مرحله بعد فرد آماده تزریق خواهد شد. این مرحله شامل ضد عفونی محل و نقاطی که نیاز به انجام تزریق بوتاکس می باشد، می شود. پس از آن کلیه نقاطی که نیاز به تزریق بوتاکس بینی است با استفاده از بی حس کننده های موضعی به صورت موقت بی حس خواهد شد تا تزریق بدون هیچ گونه درد انجام گیرد. لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس با توجه به اینکه از سوزن های بسیار نازک استفاده می شود، درد زیادی نخواهد داشت.


در قدم بعدی بر اساس میزان چین و چروک و خطوط، پزشک اقدام به استفاده و تزریق دوز مناسبی از بوتاکس در نقاط تعیین شده می نماید. کلیه مراحل ذکر شده تنها در مدت زمان چند دقیقه ای قابل اجرا می باشد و فرد طی گذشت 3 تا 7 روز پس از تزریق می تواند نتیجه نهایی انجام تزریق بوتاکس بینی را در چهره خود مشاهده نماید.


چه افرادی می توانند اقدام به تزریق بوتاکس نمایند؟

مهم ترین عملکرد تزریق بوتاکس بینی جهت از بین رفتن چین و چروک های این ناحیه از صورت و همچنین اصلاح خطوط اطراف بینی می باشد. به غیر از این موضوع، این روش برای افرادی که دارای افتادگی بینی و یا هرگونه نقص محدود از جمله انحراف بینی هستند می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین افرادی که به دنبال فرم دهی بهتر بینی خود هستند می توانند از روش تزریق بوتاکس بینی استفاده نمایند.


لازم به ذکر است انجام تزریق بوتاکس برای افرادی که دارای بینی استخوانی هستند گزینه مناسبی نبوده و چنین افرادی می بایست برای فرم دهی بینی خود از دیگر روش ها همچون جراحی رینوپلاستی استفاده نمایند. همچنین برخی از افرادی که اقدام به جراحی بینی نموده اند، بر اساس نظر پزشک قادر به انجام تزریق بوتاکس بینی نخواهند بود.


به طور کلی افرادی که دچار مشکلات زیر هستند می توانند از این روش زیبایی استفاده نمایند:

• انحراف بینی

• بزرگ بودن بینی

• افتادگی بینی

• چین و چروک و یا هرگونه خطوط بر روی بینی یا اطراف آن

• عدم فرم مناسب در بینی های گوشتی

• تغییر فرم پره های بینی

تزریق بوتاکس بینی چه مزایایی دارد؟

تزریق بوتاکس بینی چه مزایایی دارد؟

✔ در افرادی که دچار افتادگی و یا قوز یا فرو رفتگی محدود در بینی خود هستند، تزریق بوتاکس بینی می تواند جایگزین مناسبی نسبت به جراحی بینی باشد. با توجه به عدم نیاز به جراحی بر خلاف عمل بینی، این روش بدون هرگونه درد و خونریزی و یا برش قابل انجام می باشد. غیر تهاجمی بودن این روش نسبت به جراحی بینی از دیگر مزایای تزریق بوتاکس بینی می باشد.

✔ با توجه به این که این روش زیبایی تنها در چند دقیقه قابل انجام بوده و هیچ گونه دوران نقاهتی را با خود به دنبال نخواهد داشت، گزینه مناسب تری نسبت به سایر روش ها محسوب می شود. همچنین زمان حصول نتیجه دلخواه بسیار کم و نهایتا یک هفته می باشد.

✔ در صورت عدم حصول نتیجه مورد انتظار زیباجو، پس از گذشت چند ماه این روش قابلیت برگشت پذیری خواهد داشت و روش دائمی محسوب نمی شود.

✔ عدم نیاز به بیهوشی در این روش از مهم ترین مزیت های تزریق بوتاکس بینی نسبت به روش های جراحی و تهاجمی می باشد.

✔ هزینه تزریق بوتاکس بینی به مراتب کمتر از سایر روش ها می باشد.


معایب تزریق بوتاکس بینی چیست؟

با توجه به این که ماده به کار رفته برای انجام این کار جز مواد به شدت سمی و خطرساز می باشد، تزریق اصولی این ماده توسط پزشک متخصص و تحت کلینیک های معتبر از جمله مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه نمود. عدم مهارت و دقت در انجام تزریق بوتاکس بینی سبب ایجاد مشکلات و آسیب های جدی به فرد می شود.


علاوه بر این نوع بوتاکس تزریق شده و دقت به تاریخ تولید و انقضای آن از دیگر نکاتی است که کلینیک ها و پزشکان می بایست به آن توجه نمایند زیرا در صورت عدم دقت به چنین مواردی، بروز بسیاری از آسیب ها از جمله از بین رفتن قرینگی در صورت، افتادگی و اختلال در لب ها و دهان، مشکل در تکلم و صحبت کردن و... محتمل می باشد.


یکی دیگر از معایب تزریق بوتاکس بینی که می توان آن را جز مزایای آن نیز قرار داد، دائمی نبودن این روش می باشد. افرادی که اقدام به انجام این روش زیبایی نموده اند با توجه به عدم ماندگاری دائمی آن نیاز به تزریق مجدد طی مدت زمان حدودی 6 ماه دارند.


به طور کلی در صورت استفاده از برند معتبر و همچنین انجام تزریق توسط پزشک متخصص به صورت اصولی، معایب تزریق بوتاکس در سطح ایجاد درد مختصر، کبودی، قرمز شدن و التهاب در محل تزریق طی چند روز اول پس از تزریق محدود می شود. بنابراین می توان گفت این روش زیبایی جز روش های بسیار کم عارضه محسوب می شود.


مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس

مهم ترین نکته در خصوص تزریق بوتاکس، عدم حساسیت فرد به ماده بوتاکس می باشد. بر همین اساس کلیه سوابق پزشکی فرد می بایست توسط پزشک پیش از تزریق بررسی گردد. علاوه بر این داروهایی که متقاضی تزریق استفاده می نماید می بایست به پزشک اطلاع داده شود. طی مدت زمان 7 روز پیش از تزریق بوتاکس بینی از مصرف هرگونه داروهای رقیق کننده جلوگیری به عمل آید. این داروها شامل ویتامین E و یا قرص آسپرین و... می شود.


از دیگر نکاتی که پیش از تزریق بوتاکس می بایست به آن دقت کرد عدم مصرف دخانیات و یا مشروبات الکلی طی یک الی 2 هفته قبل از تزریق می باشد. به طور کلی جهت حصول نتیجه ایده آل پیش از انجام این روش زیبایی بهتر است رژیم غذایی سالمی را در برنامه روزانه خود قرار داد.

مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس


مراقبت های بعد از تزریق

• عدم دست زدن و یا مالش و ایجاد فشار محل تزریق بوتاکس طی یک هفته پس از انجام تزریق

• اجتناب از دراز کشیدن و یا خوابیدن به مدت حداقل 4 ساعت بعد از تزریق

• طی روز های اولیه پس از انجام این روش زیبایی جهت عدم جابجا شدن بوتاکس در محل خود بهتر است به پشت بخوابید

• در صورت بروز التهاب و تورم می توانید از کمپرس یخ و قرار دادن آن به صورت آرام در محل تزریق استفاده نمایید.

• عدم قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید طی روزهای اولیه و همچنین پرهیز از استحمام و یا شنا در آب داغ

• پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکی و یا استعمال دخانیات تا یک الی 2 هفته پس از تزریق

• پرهیز از هرگونه فعالیت های سنگین همچون ورزش های هوازی طی مدت زمان یک هفته

• عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی در محل تزریق بوتاکس بینی به مدت یک هفته