از جمله مهم ترین ویژگی هایی که برای داشتن صورتی جذاب می بایست آن را در نظر گرفت، وجود تناسب و تقارن در صورت می باشد. قسمت چانه در صورت یکی از نقاط تاثیرگذار زیبایی قلمداد می شود که عوامل مختلفی از جمله فرم فک، غبغب، دندان ها و... به صورت مستقیم بر این قسمت تاثیر گذار هستند. چنانچه کلیه این موارد به صورت طبیعی در جای خود قرار داشته باشند، به منظور اصلاح زوایای چانه، کوچک بودن چانه نسبت به دیگر نقاط صورت، عقب تر قرار گرفتن چانه و... می بایست از روش پروتز چانه که با نام های ژنیوپلاستی، جنیوپلاستی و یا ایمپلنت چانه هم شناخته می شود، استفاده کرد. به جز این متد، روش های دیگری همچون تزریق چربی یا تزریق ژل به چانه قابل انجام می باشد که عموما برای افرادی که نیازمند تغییرات کم در این ناحیه هستند می توانند از آن ها استفاده نمایند. لازم به ذکر است این گونه از روش ها نتایج کوتاه مدت داشته و نیازمند تزریق مجدد در بازه های زمانی مشخص می باشند.


ما در این قسمت قصد داریم در خصوص روش پروتز چانه که با نام های دیگر همچون ایمپلنت چانه و یا جنیوپلاستی شناخته می توضیحات جامعی را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.


معرفی روش پروتز چانه

عدم تعادل استخوان هایی که در قسمت فک و صورت قرار دارند موجب بروز تغییرات ظاهری منفی در صورت به خصوص در نمای نیم رخ این افراد می شود. در صورتی که بروز این اتفاق دلایلی به غیر از مشکلات دهان و فک از جمله قرارگیری دندان ها داشته باشد، به منظور رفع این موضوع می توان از روش پروتز چانه استفاده کرد. این روش زیبایی به دو شکل یعنی بزرگ کردن چانه و یا فرم دهی به آن قابل انجام می باشد.


در واقع این روش زیبایی با قرار دادن ایمپلنت یا پروتز مخصوص در نواحی چانه و اطراف آن توسط پزشک متخصص جهت بهبود زوایا، برجسته سازی و فرم دهی چانه انجام می شود. پروتز های مورد نظر جهت قرار گیری در ناحیه چانه از جنس سیلیکون و مشابه با سایر پروتز هایی که در دیگر قسمت های بدن از آن ها استفاده می شود همچون پروتز سینه می باشد و از ابعاد و اشکال مختلف تولید می شوند.

معرفی روش پروتز چانه


روش انجام جنیوپلاستی به چه شکل است؟

به طور کلی انجام روش پروتز چانه به دو شکل بر اساس شرایط امکان پذیر می باشد. پروتز چانه به روش اسلایدینگ که به منظور رفع عقب رفتگی چانه انجام می شود و همچنین ایمپلنت چانه که به منظور فرم دهی و یا بزرگ کردن چانه از آن استفاده می شود. در روش اسلایدینگ نیاز به برش دادن استخوان فک می باشد که این کار توسط جراح متخصص انجام می شود.


در این روش با ایجاد برش در استخوان چانه، اقدام به تغییر موقعیت چانه نسبت به فک می نمایند. اما در روش ایمپلنت چانه پزشک از پروتز مخصوص و کاشت آن در چانه و اطراف آن جهت برجسته سازی و رفع عیوب ظاهری استفاده می نماید. عدم نیاز به جراحی سخت و ایجاد برش در استخوان از ویژگی های این روش می باشد که جراح پلاستیک با استفاده از بی حسی موضعی اقدام به ایجاد برش بسیار ظریف (برش در ناحیه زیر چانه و یا دهان) و کاشت پروتز در ناحیه مورد نظر می نماید. در انتها محل برش داده شده توسط پزشک بخیه و بسته خواهد شد.


در صورتی که ایجاد برش از داخل دهان انجام گیرد دارای مزیت عدم رویت محل زخم و بخیه می باشد اما با توجه به این که قرار گیری پروتز از این ناحیه دشوار تر می باشد، نیازمند تخصص بسیار بالای جراح می باشد و در صورت هرگونه اشتباه احتمال ایجاد عفونت زیاد است. اما در صورتی که جهت انجام پروتز چانه، برش ها از ناحیه چانه انجام شود، جراحی راحت تر خواهد بود و ریسک بروز عفونت به حداقل خواهد رسید. لازم به ذکر است که محل زخم و بخیه ها در شیوه برش بیرونی قابل مشاهده خواهد بود.


لازم به ذکر است نتایج اولیه انجام این روش پس از گذشت حدود 6 هفته بعد از عمل نمایان می شود اما به منظور حصول نتیجه نهایی می بایست در حدود 6 ماه صبر نمود.


مزایای انجام پروتز چانه

✔ ایجاد تقارن و تناسب نسبت به دیگر اعضای صورت، افزایش پهنا چانه، برآمده ساختن و ...

✔ دائمی بودن این روش نسبت به سایر روش ها همچون تزریق ژل به چانه

✔ روش جنیوپلاستی بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام می باشد.

✔ قابلیت مخفی سازی و رفع غبغب به میزان قابل توجه با استفاده از این روش

✔ پروتز های مورد استفاده با بدن تطابق کامل داشته بنابراین در صورت اجرای اصولی هیچگونه آسیبی به فرد وارد نخواهد شد.

✔ ظاهر طبیعی. در صورت اجرای صحیح توسط جراح پلاستیک، تشخیص انجام پروتز چانه برای عموم افراد بسیار دشوار خواهد بود.

✔ قابلیت ساخت به صورت سفارشی بر اساس ابعاد و اندازه چانه فرد

مزایای انجام پروتز چانه


معایب و عوارض ایمپلنت چانه چیست؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در صورت عدم توجه به آن سبب تغییرات ظاهری منفی پس از انجام این کار می شود، عدم توجه به محل قرارگیری پروتز می باشد. در صورتی بروز این اتفاق احتمال ایجاد از بین رفتن تقارن در صورت، ایجاد حفره در چانه و یا بزرگ شدن یا کوچک شدن بیش از حد نرمال وجود خواهد داشت. بنابراین انتخاب جراح متخصص و کلینیک معتبر جهت انجام این روش زیبایی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.


علاوه بر این مشکلاتی که احتمال بروز آن ها پس از انجام پروتز چانه وجود دارد عبارتند از:

1. ایجاد عفونت: بروز این اتفاق در افرادی که اقدام به انجام ایمپلنت چانه با روش برش از داخل دهان نموده اند محتمل می باشد.

2. آسیب به عصب ها: عصب های زیادی در ناحیه چانه و نواحی پایین لب وجود دارند که در صورت عدم جراحی و قرارگیری پروتز به شکل ایمن و اصولی سبب آسیب به آن ها می شود و در نتیجه منجر به اختلال در ایجاد حس در چانه خواهد شد.

3. آسیب به عضلات چانه: ایجاد اختلال در عملکرد عضلات این ناحیه از صورت از دیگر عوارضی است که در صورت عدم قرارگیری اصولی پروتز چانه احتمال آن وجود خواهد داشت.


ایجاد تورم، درد، خونریزی و... از جمله عوارض شایع جنیوپلاستی می باشد که طی روز های اولیه فرد ممکن است با آن ها مواجه شود. اینگونه از عوارض پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. همچنین ایجاد محدودیت در برخی از امور همچون حرکت دادن چانه و دهان در هنگام خوردن غذا و یا صحبت از دیگر عوارضی است که در صورت عدم موفقیت در انجام روش پروتز چانه فرد ممکن است دچار آن ها شود.


نکات و مراقبت های قبل و بعد از عمل جنیوپلاستی

در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می نمایید، مصرف آن ها را 14 روز قبل از عمل می بایست قطع نمایید. به طور کلی پیش از انجام عمل پروتز چانه می بایست در جلسه مشاوره پزشک خود را از سوابق پزشکی و یا داروهایی که از آن ها استفاده می نمایید مطلع نمایید. مصرف ویتامین C در مدت زمان 14 تا 20 روز پیش از جنیوپلاستی به میزان دو گرم در روز از دیگر نکاتی است که پیش از انجام این روش می بایست به آن توجه نمود.


عدم استفاده از دخانیات به مدت 2 هفته پیش از عمل و همچنین پرهیز از مصرف الکل به مدت حداقل 5 روز قبل از پروتز چانه از دیگر نکات مراقبتی قبل از انجام این روش می باشد.


اما پس از جراحی پروتز چانه نیاز به گذراندن دوران نقاهت به مدت یک تا 2 هفته می باشد که در این مدت زمان می بایست به موارد زیر دقت شود:

• مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای تجویز شده در زمان تعیین شده توسط پزشک

• بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن در هنگام خواب و یا دراز کشیدن

• استفاده از کمپرس یخ طی روزهای اولیه پس از جراحی جهت بهبود کبودی و تورم ناشی از جراحی

• نوشیدن آب به میزان کافی

• پرهیز از هرگونه فعالیت های فیزیکی تا یک هفته پس از عمل

• مصرف غذاهای سالم و مفید

• شستن دهان بعد از هر وعده غذایی و استفاده از شوینده های ضد عفونی کننده دهان

نکات و مراقبت های قبل و بعد از عمل جنیوپلاستی


هزینه جراحی پروتز چانه چقدر است؟

عوامل و فاکتورهای مختلفی از قبیلروش جراحی، ابعاد، برند و جنس پروتز مورد استفاده، تخصص جراح، کلینیک و یا مرکزی که قصد انجام این روش در آن را دارید و... در هزینه پروتز چانه موثر می باشند. بر همین اساس جهت اطلاع از هزینه این روش می بایست جلسات مشاوره صورت گیرد تا با بررسی نهایی که پزشک متخصص از وضعیت پیش رو انجام خواهد داد، هزینه نهایی تعیین گردد.


جهت اطلاع از روند انجام، هزینه پروتز چانه و یا سایر روش های جراحی زیبایی می توانید با همکاران ما در مجموعه تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.