بوتاکس یا سم بوتولینوم A، دارویی است که از آن برای درمان انواع اختلالات عضلانی استفاده می شود، اینها شامل چین و چروک پوست، اسپاسم عضلانی و مثانه بیش فعال است. ممکن است زمانی که درمان‌های دیگر مانند فیزیوتراپی و داروها کمکی نکنند، تزریق بوتاکس به دیواره مثانه به شما پیشنهاد شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از داروی بوتاکس را برای کنترل مثانه بیش فعال در سال 2013 تایید کرد. تقریباً 17 درصد از زنان و 3 تا 11 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود از بی اختیاری ادراری رنج می برند، خبر خوب این است که بی اختیاری ادرار یک بیماری قابل درمان است که یکی از موثرترین درمان ها برای آن بوتاکس است. متخصص اورولوژی می تواند برای درمان بی اختیاری فوری یا مثانه بیش فعال، بوتاکس را به مثانه شما تزریق کند، این به ماهیچه های مثانه کمک می کند تا زمانی که نیاز به ادرار کردن دارید، زمان بیشتری برای رفتن به دستشویی به شما بدهد.

تزریق بوتاکس به دیواره مثانه

بوتاکس یک درمان بسیار موثر برای مثانه بیش فعال است؛ برای 75 درصد از زنانی که این درمان را انجام می دهند تاثیرگذار است و یکی از معدود درمان هایی است که به کاهش علائم تکرر ادرار کمک می کند. مثانه بیش فعال به دلیل فعالیت بیش از حد عضله دیواره مثانه ایجاد می شود، این امر باعث تکرر ادرار (نیاز به دفع بیشتر ادرار) و فوریت ادرار (نیاز به ادرار کردن فوری) می شود و اغلب با نشت ادرار (بی اختیاری) همراه است. بی اختیاری ادرار می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از عفونت دستگاه ادراری گرفته تا مثانه بیش فعال تا بارداری و زایمان. تزریق بوتاکس به دیواره مثانه با توقف بیش از حد انقباض (فشرده شدن) عضله این ناحیه عمل می کند و باعث کاهش تکرر، فوریت و همچنین بی اختیاری ادرار می شود.

درمان بیش فعالی مثانه با بوتاکس تحت بی حسی انجام می شود، به این معنی که یک بی حس کننده تزریقی خواهید داشت که تنها ناحیه تحت درمان را بی حس می کند و پس از اتمام کار نیازی به بستری و ماندن در بیمارستان نخواهید داشت. در شرایط بسیار نادری برخی از افراد ممکن است نیاز به انجام این روش با داروهای آرام بخش یا بیهوشی عمومی داشته باشند، اما اکثر افراد برای تزریق بوتاکس به مثانه، توسط یک ژل بی حس کننده در مجرای ادرار (لوله مثانه) به صورت موضعی بی حس می شوند. هنگامی که ناحیه بی حس شد، یک لوله نازک به نام سیستوسکوپ وارد مثانه می شود، از طریق این لوله، جراح ده تا بیست تزریق کوچک بوتاکس را در نقاط خاصی از عضله دیواره مثانه انجام می دهد. به دلیل استفاده از ژل بی حسی، تزریق بوتاکس به مثانه نباید دردناک باشد، اما ممکن است احساس سوزش یا ناراحتی جزئی وجود داشته باشد.

مزایای اسپاسم مثانه با تزریق بوتاکس

✔ توانایی کنترل مثانه بدون ترس از نشت

✔ سفرهای کمتر به دستشویی رفتن در طول روز و شب

✔ اعتماد بیشتر به محیط های عمومی

✔ بهبود خواب

✔ کاهش نیاز به محصولات بی اختیاری ادرار مانند پد یا شورت

✔ بدون عوارض جانبی شدید قرص های روزانه یا دارویی

نتایج تزریق بوتاکس به مثانه چقدر ماندگاری دارد؟

بوتاکس به مسدود کردن سیگنال های عصبی در مثانه کمک می کند که باعث آزاد شدن ادرار می شود و از نشت غیر ارادی آن جلوگیری می کند. کل فرآیند تزریق بوتاکس به دیواره مثانه تقریباً یک ساعت طول می کشد و حداکثر ده دقیق آن صرف تزریق می شود، حدود 20 دقیقه زمان آماده سازی و 30 دقیقه برای ارزیابی پس از تزریق نیاز است. اکثر افرادی که تزریق بوتاکس به مثانه انجام داده اند، سه تا چهار روز پس از آن متوجه بهبودی می شوند، اما برای برخی دیگر، این ممکن است تا سه هفته طول بکشد. درمان بوتاکس یک راه حل دائمی نیست و اثرات آن به تدریج از بین می رود؛ به طور معمول مزایای تزریق بوتاکس به دیواره مثانه شش تا نه ماه طول می کشد، اما این برای هر فردی متفاوت است. برای برخی از افراد، اثرات بوتاکس ممکن است طولانی تر بماند اما معمولا بیشتر افراد نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند تا نتیجه تزریق بوتاکس به مثانه را افزایش دهند.

نتایج تزریق بوتاکس به مثانه چقدر ماندگاری دارد؟

دوران بهبودی و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به دیواره مثانه

پس از درمان اسپاسم مثانه با بوتاکس، شما درد مثانه نخواهید داشت، اما ممکن است در چند بار اول که ادرار می کنید، احساس سوزش خفیفی کنید. پس از دریافت بوتاکس، ممکن است پزشک از شما بخواهد چند ساعتی در بخش بمانید تا زمانی که ادرارتان دفع شود و احساس خوبی داشته باشید و سپس به خانه بروید. پس از دفع ادرار، یک اسکنر روی شکم شما قرار گرفته می شود تا بررسی شود که آیا ادرار در مثانه شما باقی مانده است یا خیر. مانند بسیاری از روش های درمانی معمولاً یک دوره آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد تا احتمال عفونت را از بین ببرید. شما می توانید یک روز پس از تزریق بوتاکس به دیواره مثانه به روند عادی زندگی و محل کار خود بازگردید و نیازی به دوران نقاهت ندارید.

عوارض جانبی درمان بیش فعالی مثانه با بوتاکس

برخی از افراد پس از دریافت بوتاکس به مثانه، ناراحتی خفیف لگن یا شکم را تجربه می کنند که به عنوان احساسی مانند گرفتگی پریود توصیف شده است و معمولاً بیش از چند روز طول نمی کشد. سایر عوارض جانبی احتمالی ناشی از تزریق بوتاکس به دیواره مثانه عبارتند از:

1. وجود خون در ادرار بعد از تزریق بوتاکس به دیواره مثانه معمولا جزئی است و بدون هیچ درمانی برطرف می شود.

2. در برخی شرایط بعد از تزریق بوتاکس به مثانه ممکن است به صورت موقت در تخلیه کامل مثانه خود دچار مشکل شوید که هیچ مشکلی برای بدنتان ایجاد نمیکند. در شرایط نادر تعداد کمی از زنانی که مشکلات شدیدی در این زمینه دارند ممکن است نیاز به کاتتر (لوله ای برای تخلیه مثانه) تا پنج بار در روز داشته باشند.

3. عفونت ادراری که با علائم زیر بروز می دهد:

· افزایش دفعات (نیاز به دفع ادرار بیشتر)

· درد یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار

· احساس ناخوشی

عفونت های دستگاه ادراری بعد از درمان بیش فعالی مثانه با بوتاکس، به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

بوتاکس مثانه عوارض طولانی مدتی ندارد، تا زمانی که دارو به درمان علائم شما ادامه می دهد، می توانید هر 3 تا 12 ماه یک بار بوتاکس مثانه را انجام دهید. برای برخی از بیماران، اثربخشی بوتاکس ممکن است در طول زمان کاهش یابد، اما پیش بینی این امر دشوار است. اگر بعد از تزریق بوتاکس به دیواره مثانه هر یک از علائم زیر را به طور شدید یا طولانی مدت تجربه کردید، لطفاً به پزشک خود مراجعه کنید:

• دفع مکرر ادرار.

• درد هنگام دفع ادرار یا ادرار کدر.

• احساس گرما و داشتن درجه حرارت.